Föräldraledig – Dag 104

Idag var farbror elektrikern här och kopplade in vår bastu ordentligt (äntligen!). Rasmus tyckte det var fasligt spännande att titta på. Detta tog hela morgonen och förmiddagen.

Efter lunch gick vi alla tre på en riktig långpromenad (tre timmar och 15 minuter, non-stop). Vi tog en lång cirkel runt i Järfälla och passade på att besöka ett flertal butiker. Man måste ju kombinera nytta och nöje.

Ja, sedan var det ju i princip kväll. Så det fick bli middag, lek och skoj samt premiär-bastubadet! Pukor och trumpeter, salut och fanfar! Det var skönt! 😎

Klicka på bilden för att se Rasmus koncentrerat leka med sina leksaker. Nalle tittar nyfiket på…

Föräldraledig – Dag 103

Idag har det varit full fart.
Efter en lång sovmorgon (det har vi förtjänat) samt frukost, så tog vi alla tre en promenad till Jakobsbergs centrum. Där mötte vi farmor Inga-Britt som bjöd på lunch – kinamatsbuffé. Gott.

Efter lite obligatoriskt småhandlande så åkte vi till farfar Nils på eftermiddagen för att fika samt hämta tillbaks våra kära gnagare (kaninen Juni samt marsvinen Tova och Lady Marwina I) som farfar har tagit hand om medan vi var på Kanarieöarna.

Efter alla dessa hårda strapatser och äventyr så var Rasmus riktigt trött. Därför blev det till att ta en ordentlig eftermiddagslur då vi åter kom hem på eftermiddagen.
Sedan har vi fyllt ut dagen med att fortsätta packa upp flyttkartonger samt leka och busa.

Klicka på bilden för att se en överlycklig Rasmus proppa i sig utav mamma Jenny’s goda tunnpannkakor.

Föräldraledig – Dag 102

Ja, nu är vi tillbaks i vardagen efter en fantastisk vecka på Kanarieöarna.
Mamma Jenny har dock fortfarande semester, och detta har vi nyttjat på bästa sätt 😕  genom att bland annat promenera till IKEA och handla (o)nyttigheter.

Rasmus har ju längtat så efter sina leksaker – så de har idag fått sig en rejäl omgång. Klicka på bilden för att se Rasmus leka med sin pusselmatta.

Föräldraledig – Dag 101

Åttonde och sista dagen på ön Fuerteventura, Kanarieöarna. Idag handlar det om att ta sig hem till mörka, kalla Sverige igen.

Helgen ägnade vi åt fortsatt solande och badande, men även lite andra aktiviteter. Klicka på översta bilden för att se Rasmus fika på ett café vid stranden. På bilden i mitten ser du Rasmus delta dansande i Minidisco som anordnades varje dag. Den rosa bläckfisken “Pulpino” var hotellets maskot och alla barnens favorit. Vi besökte senare även vuxendiscot som Rasmus tyckte vara minst lika roligt – bilder från detta kommer kanske senare.

Den nedersta bilden visar Rasmus och Jenny utanför hotellets entre strax innan vi kliver på bussen för transport till flygplatsen. Bahia Grande heter hotellet.

Även resan hem gick fantastiskt bra. Rasmus klarade flygresan galant och hade inte heller denna gång några problem med öronen. Nu har han i sitt liv genomfört sex stycken problemfria flygresor (peppar, peppar).
Att komma hem igen kändes trots allt ganska bra. Vi har ju vårt (fortfarande nya) hus att längta till…

Föräldraledig – Dag 100

Femte dagen på ön Fuerteventura, Kanarieöarna.
Idag slog vi till på stort och hyrde en bil. En Volkswagen Polo blev det – en liten och smidig bil, enkel att parkera.
Vi åkte längst norrut på ön och passade på att besöka stränder på både väst- och ostkusten. Vi passerade många små pitoreska byar och fantastiska stränder.

I byn El Cotillo på öns nordvästra strand, stannade vi och åt lunch. Där delade vi alla tre på en makalöst god Fisk- och skaldjurs Paella. Mums! (klicka på övre bilden).

Längst norrut besökte vi byn Corralejo, intill vilken det finns oerhört stora sanddyner med den finaste vita sand man kan tänka sig (klicka på nedre bilden).
Naturligtvis passade åtminstonde jag på att bada. Som tur var hade jag med mig min snorkelutrustning, så jag kunde snorkla runt och titta på en massa färggranna fiskar.

Föräldraledig – Dag 99

Fjärde dagen på ön Fuerteventura (Kanarieöarna).
Hotellkomplexet ligger som sagt vid den lilla fiskebyn Playitas på östra kusten. Dit går det ganska snabbt att promenera. Men vi har också en gång passat på att åka lokalbussen till grannbyn Gran Tarajal. Den byn är ganska mycket större, och där finns också ett betydligt större utbud utav affärer och restauranger. Bussen tar endast 15 minuter att åka.

Men solandet och badandet fortsätter. Man måste ju passa på nu när man för en gångs skull är vid ett varmt och skönt klimat trots att det är mitt i (vanligen) smällkalla januari.

Klicka på bilderna för att i tur och ordning se:

• Lars-Åke och Rasmus bada i stora hotellpoolen – Rasmus har lånat mina simglasögon
  • Rasmus som myser hos mamma Jenny efter ett intensivt badande

Föräldraledig – Dag 98

Tredje dagen på Fuerte Ventura, Kanarieöarna, fortsätter i avslappningens och lathetens tecken. Sol och bad. Vi har verkligen tur med vädret. Temperaturen för veckan varierar mellan 22-26 grader…

Idag har Rasmus badat i stora hotellpoolen (klicka på översta bilden) samt för första fången i sitt liv åkt vattenrutchkana(!) (klicka på nedre bilden).

Föräldraledig – Dag 97

Vi fortsätter att njuta utav vädret på Fuerteventura (Kanarieöarna). Lata dagar vid hotellpoolen samt vid havsstranden. Vi njuter utav sol, bad och god mat…

Flygresan hit gick riktigt bra. Rasmus hade inga problem med öronen eller liknande. Medan många andra små barn skrek till sina lungors fulla kapacitet, så var Rasmus hur cool som helst.

Klicka på bilderna för att se:

• Lars-Åke och Rasmus vid havsstranden
  • En glad och busig Rasmus vid hotellpoolerna

Föräldraledig – Dag 96

Igår eftermiddag köpte vi “sista minuten” biljetter till Kanarieöarna. Några timmar senare, klockan 07:05 i morse lyfte planet från Arlanda. Det kan man verkligen kalla “sista minuten”.

Jenny har två veckors semester, så då passar vi på att umgås riktigt ordentligt hela familjen. Första veckan gör vi det som sagt på Kanarieöarna – närmare bestämt ön Fuerteventura och fiskebyn Playitas på östra kusten.
Här kan vi helt och hållet koppla av. Det är sol och bad för hela slanten. Hotellet (lägenhetshotell) är fantastiskt och ligger precis vid havet.

På bilderna (klicka på dem) kan du i tur och ordning se:

• utsikten från vår veranda
  • Jenny i vardagsrummet, med havsutsikten speglandes i verandadörren
  • Rasmus och Lars-Åke i barnpoolen

Föräldraledig – Dag 95

Rasmus är fortfarande sjuk. Det är Jenny också, men hon åkte till jobbet i alla fall…
Men Rasmus visar tendenser till att bli lite piggare nu i alla fall, så förhoppningsvis är detta över om ett par dagar (lagom till att jag insjuknar kanske 😕  ).
Så vi har inte gjort så mycket spännande saker idag heller. Det enda vi gjorde förutom att ligga i soffan framför TV:n var att ta en promenad till centrum för att handla barnalvedon samt lite livsmedel.

Några speciella framsteg finns det inte att skriva om denna vecka eftersom Rasmus har varit så pass sjuk. Det kommer kanske desto fler nästa vecka.

Klicka på bilden för att se en aningen piggare Rasmus leka med sin mamma’s mössa.