Öland dag 7

Morgonen inleddes med hällregn, så vi åkte till Kalmar läns museum i Kalmar. De hade en mycket intressant utställning om regalskeppet kronan son förliste utanför Kalmar för flera hundra år sen, och det fanns massor att leka med för barnen! Ett supermysigt café hade dem också, men vi åt inte där.

Vi var på museet hela dagen, tills dem stängde, och sen gick vi på klassiska kullzenska cafét i Kalmar, jättehärligt café i en gammal lägenhet

På kvällen sken solen, och vi tillbringade kvällen på campingen, promenerade lite och barnen lekte.

Öland dag 6

Kalmar slott blev dagens utflykt, efter att vi först promenerat runt i Kalmars centrum och bla besökt mysiga Gerdas tehandel.

Kalmar slott är så otroligt vackert där det ligger på en udde, och nu på sommaren hade dem en massa barnaktiviteter. Rasmus och Julia fick bla klä ut sig, gå på skattjakt, delta i slottskampen mm mm.

På kvällen lyxade vi med restaurang piccorino i Kalmar, där de hade jättegod saffransrisotto och oxfilé.

På kvällen spelade vi fotbollsgolf på campingen

Öland dag 5

Idag åkte vi till Ölands södra udde, till fyren långe jan och fågelstationen Ottenby. Fantastisk utsikt och intressant utställning om fåglar.

Sen fortsatte vi med Ektorps borg, en rekonstruerad järnåldersby som visade hur vanligt folk levde. Intressant och mycket skojiga barnaktiviteter!

Öland dag 4

Idag var det en massa aktiviteter på campingen, så på förmiddagen var vi där och barnen lekte bland hoppborgar och rutschkanor, och Rasmus provade att vara i en boll på vattnet…

Sen åkte vi till Borgholms slott och gick omkring bland slottsruinerna. Väldigt spännande tyckte barnen, och extra kul att Tobbe anslöt sig. Rasmus var med på “riddarskola”.

Tobbe bjöd på glass också. Även Alexander har upptäckt vad glass är och blir väldigt ivrig om han ser glass.

På kvällen hade vi picknick på en jättemysig lugn liten strand.

Öland dag 3

Efter en frukost i solen åkte vi till Ölands norra udde och fyren Långe Erik, och där var det regn, blåst och åska… Utsikten från fyren var jättefin!

Sen satte vi oss i bilen och åkte till Trollskogen på nordöstra Öland. Där på naturum hade de en jättefin utställning i små röda bodar, och vi gick på en härlig 3timmars promenad i skogen där stigen bitvis gick vid stenstranden.

Sen bar det till Böda sands underbara milslånga sandstrand där vi badade och barnen lekte på stranden, innan det var dags att åka tillbaka till campingen och sova…

Öland dag 2

Idag hälsade vi på Johanna och Marie i deras underbara hus här på Öland, och bjöds på fantastisk mat med egenodlade grönsaker.
Alexander kryper nu själv och är väldigt nyfiken på det mesta!

Öland dag 2

Nu var det dags att lämna Skåne efter en härlig vecka, så vi packade ihop tältet och åkte österut. Vi lunch pausade i Karlskrona, där vi åt jättegod sushi på “sumo sushi”. Sen åt vi glass på “glassiären”, känt för sina jättestora glassar och dem är verkligen jättestora! Kön var jättelång, 1 timme nästan stod vi kö… Framme på Öland slog vi upp tältet på kronocamping saxnäs strax norr om Ölandsbron.

Skåne dag 7

Idag åkte vi till Malmö och där åkte LarsÅke på fisketur och fångade torsk! Jenny Rasmus Julia och Alexander var först på stranden ribbersborg i Malmö, jättehärligt, varmt och härligt i både luft och vatten, massor av folk, en riktig semestrrkänsla! Alla badade.

Sen åkte vi till Malmös folkets park och träffade Emma och mats en snabbis, innan det var dags att hämta LarsÅke vid båten. Åter till campingen stektes den fångade torsken!

Det blir sista natten på jägersbo camping inatt. En ok camping som bas för dagsutflykter, men kanske inte så mycket mer. Imorgon ska vi till Öland!

Utav sex fångade torskar behölls två. Övriga fick återvända till Öresund.

Skåne dag 6

Strålande sol och tryckande hetta = en bra dag för museibesök :). Vi åkte till Osby och gick på brio lekoseum, ett jättemysigt litet museum med brioleksaker, och i källaren hade de byggt upp tomtens verkstad som en jättemysig liten by, verkligen superroligt! Massor att leka med fanns det för barnen som hade jättekul.

Alexander kör bil

En liten del av tomteverkstan

Alexander trött...

På väg tillbaka till campingen stannade vi på en jordgubbs självplock och frossade i jättegoda gubbar!

Skåne dag 4

Idag tog vi det bara lugnt, var på campingen och badade och spelade minigolf