Pepparkaksbak!

Nu är det snart advent och därför blev det pepparkaksbak! Både Rasmus och Julia bakade för fullt. Det är så mycket trevligare att baka i nya köket 🙂

Klosslåda

Idag var Julia ledig, men eftersom Alexander fått ögoninflammation kunde vi inte gå till öppna förskolan, utan det blev en tur till lekparken och sen lek hemma. Idag har Alexander för första gången visat att han kan lägga klossar i klosslåda!

Öppna förskolan

Idag blev det öppna förskolan igen! Alexander hade superkul och kröp och klättrade överallt.

Idag var vi på kommunala öppna förskolan, där var vääääldigt lugnt! Alexander lekte en stund. Sen handlade vi lite och efter att vi hämtat Rasmus och Julia blev det läxläsning och kinnect spel, jättekul!

Jetlag!

Nu efter ett par dagar hemma är vi inne i rutinerna, förutom Alexander som går helt på LA tid fortfarande. Hur får man en 10 månaders att hålla sig vaken? När vi åkte till USA hade han ingen jetlag men nu är han som piggast mellan 2 och 6 på natten! Det löser sig väl med tiden… Men vi ska inte klaga, en sån underbar resa som vi haft, njutit av sommar och sol, sett fantastiska saker och umgåtts hela familjen hela dagarna…

Åter i förskola/skola

Jaha då var man hemma… Julia var först lite avvaktande och blyg på förskolan men sen var det full fart!

Farväl Kalifornien

Då kom vi till slut hem sent på måndagkvällen, efter en fantastisk USA-semester.
Det blev inte bara resdag. Efter att ha checkat ut från hoellet åkte vi tillbaka till Santa Monica beach, med sin berömda pir, för att få möjlighet att se det i dagsljus. Vi hade en lång och trevlig stund på stranden. En riktigt bra räk-lunch intogs på Bubba Gump, innan vi åkte till flygplatsen.

Barnen var fantastiska på hemresan, och allting gick väldigt smidigt.

IMG_3603IMG_3636IMG_3646IMG_3654

Los Angeles – Dag 2 – Griffith Observatory, Beverly Hills, Santa Monica Pier

Sista fulla dygnet i USA spenderade vi först uppe vid Griffith Observatory, där man får en fantastisk utsikt över Los Angeles – och Hollywood-skylten på lite närmare håll än igår. Utsikten är fantastisk – men det är samtidigt lite dystert att se all smog som ligger som ett lock över storstaden.
Sedan åkte vi vidare till Beverly Hills där vi åt lunch. Beverly Hills är ett mysigt villa-område där husen kostar många, många miljoner. Vackert är det i alla fall..
Dagen avslutade vi vid Santa Monica Pier – den stora bryggan rakt ut i Stilla Havet där det har byggt upp en nöjespark med Pariserhjul och berg-och-dal-bana. Extra häftigt var det för Rasmus – för just vid denna pir har Rasmus spenderat mycket tid i dataspelet Grand Theft Auto 5 (han åker mycket vattenscooter). Igenkänningsfaktorn var hög – då dataspelet innehåller en detaljrik och exakt avspegling av just denna miljö.

Imorgon eftermiddag (sen kväll/natt) svensk tid avgår flyget hemåt. Vi skulle kunna spendera mycket mer tid i USA; vi har haft en fantastisk semester; men samtidigt har vi hunnit med otroligt mycket under dessa dagar – så vi är alls inte missnöjda.

Bild på hyrbilen nedan. Som storleksjämförelse är en vanlig bil, samt Rasmus…

IMG_3510IMG_3513IMG_3516IMG_3529

Frukost i solen!

På hotellet ingår en frukostbuffé, och det är verkligen en underbar start på dagen att äta tillsammans i solen!

Los Angeles – Dag 1 – Hollywood

På fredag morgon hämtade vi ut en hyrbil. Det blev en riktig monster-truck, jag ska försöka fotografera den imorgon.
Sedan åkte vi in till Hollywood och ägnade oss åt att titta på stjärnornas stjärnor på marken på Hollywood Boulevard samt att titta på den välkända Hollywood-skylten på kullen. Självklart träffade vi också en massa kändisar.

Lunchen åt vi på Mels Drive-In – en riktigt mysig, klassisk amerikansk “diner”. Förutom god mat, en riktigt trevlig atmosfär – inklusive jukebox. Det blev alltså inte bara att bli mätt, det blev även en hel upplevelse.

Tiden går fort när man har roligt – så mycket mer än att hålla till runt Hollywood Boulevard hann vi inte med. Men kul hade vi…

Dagens skönaste citat kom från Rasmus, då han studerade Madonnas klädsel (med nätstrumpor): “De där byxorna skyddar ju inte mot myggbett!”. LerSe bilden nedan.

IMG_3447IMG_3452IMG_3460IMG_3464IMG_3470IMG_3478IMG_3482IMG_3495IMG_3497IMG_3499