USA – Florida dag 17

Torsdagen, som var vår sista heldag i USA, spenderade vi i Disney World – Magic Kingdom. Ytterligare en bra prinsess-dag för Julia då hon personligen fick träffa Tiana (Prinsessan och Grodan), Alladin och Jasmine  (Alladin) samt Merida (Modig).

Det känns verkligen i hela kroppen nu att vi har kört fem dagar på raken på två av världens största nöjesparker.
Imorgon tidigt, tidigt går flyget hem till Sverige och kylan.

USA – Florida dag 16

Onsdagen blev en heldag på Disney World i Orlando, Florida – närmaste bestämt Magic Kingdom som är den traditionella och mest populära av de olika parkerna i Disney World.
Den är nästan en exakt kopia av Disney Land i Kalifornien, så vi hittade runt ganska bra efter våra minnen från besöket i Disney Land i fjol.

Dagen var främst ägnad åt Julia och Alexander eftersom de fick stå lite grann tillbaka de dagar vi besökte Universal Studios. Julia var enormt, obeskrivligt överlycklig att åter få träffa Disney-prinsessorna – hon fick personligen träffa Askungen, Rapunzel (Trassel), Elsa och Anna (Frost), Ariel (Den lilla sjöjungfrun) och Belle (Skönheten och Odjuret). Dessutom såg vi flera andra prinsessor. Och Alexander var överlycklig att han nu fick åka med på de olika attraktionerna.

Vi hade helt enkelt en fanatisk dag! Imorgon torsdag blir det Disney World igen…

USA – Florida dag 15

Universal studios är verkligen fantastiskt – kan vi konstatera efter den tredje heldagen.
Bland det bästa är att de har “Child Swap” på nästan alla attraktioner, så hela familjen kan så i kön till attraktionen tillsammans; när man kommer längst fram får den ena föräldern vänta i ett litet rum med de barn som är för små för åkturen medan den andra föräldern och övriga barn åker. Då åket är slut får den andra föräldern och godkända barn åka – utan att stå i kö igen. Mycket trevligt eftersom man får vara tillsammans hela tiden; och dessutom fick Rasmus och Julia genom detta åka två gånger för varje kö-tillfälle.
En annan bra sak är att många utav köerna är väldigt fint utsmyckade och dekorerade – särskilt i Harry Potter världen. Det gör köandet mycket, mycket mer uthärdligt.

Vi valde också en bra period att komma på – mellan Thanks Giving och jul. Det är deras lägst belagda period. Så köer som kan vara upp till tre timmar är max 30-40 minuter. Helt ok alltså.

Rasmus har visat enormt stort mod. Han åkte alla de tre största berg-och-dal-banorna på hela Universal Studios. Allra störst och allra häftigast var Hulken, med 4-5 loopar.

Imorgon väntar den första av två dagar på Disney World!

USA – Florida dag 14

Ännu en tokigt bra heldag på Universal Studios i Florida för hela familjen. Självklart blev huvudfokus även denna  dagen på Harry Potter världen, men vi hann med mycket annat skoj också. Bland annat vågade Rasmus sig på att åka en av de stora berg-och-dal-banorna inkluderande en full loop. Modigt!
Galet dyrt är det – men det glömmer man snabbt på  denna fantastiska plats.

USA – Florida dag 13

Wow! En heldag på Universal Studios i Florida (båda parkerna). Vi var uppe tidigt på morgonen. Eftersom vi hamnade långt fram i kön till parkens entré så råkade vi bli utvalda till “First Family of the Park” vilket gjorde att vi fick gå allra först in i parken utav alla! Vårt uppdrag blev att officiellt förklara parken öppnad och hälsa alla välkomna. Dessutom fick vi genom detta en halv minuts försprång i rusningen till Harry Potter världen. 🙂
Alla har haft jättekul. Imorgon gör vi om det…

USA – Florida dag 12

Hela lördagen spenderade vi inom hotellets område. Nja, det stämmer inte riktigt – eftersom Lars-Åke var tvungen att åka iväg på morgonen för att lämna tillbaka husbilen. Men återlämnande gick smidigt och Lars-Åke tog en taxi tillbaks till hotellet.
Vi badade i alla hotellets pooler hela dagen och gick runt och tittade på hotellets olika attraktioner. Det var en perfekt uppladdning inför söndagens besök på Universal Studios.

USA – Florida dag 11

Idag reste vi tillbaka till Orlando. Vi tog in på hotellet Universal’s Cabana Bay Beach Resort, som är en stor familje-resort med 50/60-tals tema.
Nu är det dags för en vecka bland alla nöjesparker. Detaljerna är inte planerade ännu – men på programmet står Disney World, Universal Studios och Sea World.
Men innan allt det roliga börjar så ska husbilen tömmas och städas. Detta hindrade oss dock inte från att bada i ett av hotellets två poolområden!

USA – Florida dag 11

Hela torsdagen spenderade vi i Fort De Soto County Park där det fanns massor med vacker natur, vackra stränder och roliga aktiviteter. Först började vi med en mysig frukost på vår ställplats för husbilen – denna gång vackert placerad precis vid vattnet. Sedan åkte vi en bit in i själva parken där vi badade på den strand som år 2005 utsågs till Amerikas vackraste strand. Och vacker var den med vit finkornig sand. Vi hann även leka länge i lekparken. Höjdpunkten var kanske då vi gick längst ut på piren där vilda delfiner simmade och hoppade alldeles precis intill piren. Vi såg också en stor stingrocka…
På kvällen såg vi en grupp tvättbjörnar på nära håll då de smög runt husbilen då vi åt middag på bordet utomhus.

USA – Florida dag 10

På onsdagen åkte vi vidare en kort sträcka till Fort De Soto Park där vi fick en mysig campingplats på en liten ö mitt i Mexikanska Gulfen.
På vägen dit stannande vi vid stranden Siesta Key Beach, som var sagolikt vacker. Enormt stor och så vit och otroligt finkornig sand så vi har aldrig varit med om maken. Barnvänligt vatten var det också  (endast mindre vågor). Och så klart utsikt över hela Mexikanska Gulfen. Stranden har två år i rad blivit utsedd till Amerikas vackraste/bästa strand  – säger de själva iallafall…
Foton blev det bara på systemkameran, så de får komma senare.

USA – Florida dag 9

Hela tisdagen spenderade vi i Myakka River State Park i västra Florida. Där fick vi ta del av storslagen natur och storslagna djur – och ja (suck) ännu fler vilda alligatorer. För barnen var höjdpunkten (i dubbel bemärkelse) hängbron bland trädtopparna och det 23,2 meter höga utsiktstornet med en fantastisk utsikt över hela Myakka River State Park.